måndag, augusti 16, 2010

Har vi en framtid i Dorotea???

Ikvällens dokumentär filmad från Dorotea kunde man se detta:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=122744&a=2098930&lid=puff_2107624&lpos=lasMer

Vad tycker ni som bor i Dorotea? Trivs ni? Skulle ni vilja flytta härifrån???
Jag kan ärligt säga att jag trivs bra här i Dorotea, men att mycket som visades i filmen var dystert. Vart är framtidstron????
Jag vill att mina barn ska växa upp på ett litet ställe. Jag vill att vi ska kunna känna oss trygga. Jag är glad över att ha ett jobb dit jag får gå. Att min man har jobb.
Det känns tryggt att lämna barnen på dagis och skola. Veta att de har de bra på dagarma när man själv inte kan ta hand om dem.

Det finns mycket att göra på fritiden i Dorotea. Jag vet många som klagar. Men hallå! Öppna ögonen för tusan. Vintertid kan vi åka skidor både på längden och utför, vi kan åka skridskor, köra skoter, fara och bada på vårt fina badhus, hyra sporthall (och även simhall) till bra priser! Vi kan träna aerobic, styrketräning, yoga, gympa, MMA, simträna, vattengympa m.m. Listan kan göras lång.
På sommaren kan vi bada i närliggande sjöar, ta ett varv runt vår sjö, som ligger så centralt i dorotea! Njuta av solen, lira fotboll! :) Även här kan listan göras lång!

Jag hoppas och tror på en fin framtid i Dorotea, bara folket börjar tänka mer positivt! :)

2 kommentarer:

Therese sa...

Ja jag stormtrivs! Har ju butt bort stan och karriär för Dorotea. Men det hade ju varit kul om politikerna hade värnat de unga småbarnsfamiljerna lite mer... Å att få jobb här är banne mig inte lätt. Hur de rekryterar inom kommunen undrar man ibland :-/

Sanna sa...

Just det, att försöka få jobb här är tamejfan svårare än i storstan. För det är ju släkten och vänner som går före. De borde vara glada att det finns familjer som valt att flytta hit, men är man utifrån så är man det.. trots att man bott här ett bra tag. Jag tror det är största problemet! Inte lätt att komma in i det här samhället inte. Inte ens lätt att skaffa vänner, för mkt skitsnack. Men annars är det som du skriver, Dorotea har massvist med potential och möjligheter. Vissa vägrar inse det.