tisdag, september 22, 2009

Hur ser er vardag ut?

Folk som jag träffar säger ofta orden" hur orkar du?" eller "hur hinner du"???
Jag kan medge att de ofta är full fart hemma hos familjen Svanberg. Men de är ju ett val vi gjort själva.

Hade jag skrivit en bok om varje dag hade nog gårdagen varit så här i min bok. (i korta drag)

Måndag 21 September 2009
Upp direkt när klockan ringer kl 5.30.
Plocka ur diskmaskinen, göra välling, väcka barnen.
Tar på mig kläder, borstar snabbt genom håret och borstar tänderna.
Mannen i huset tar ut vovven och ger honom mat.
Jag ser till att barnen får på sig kläder och kollar igenom grejerna som ska med.
Borstar tänderna på barnen.
Snabbdammsugar lite nere. (tar bort de värsta håret från golvet, som kommer från hunden)
På med barnens ytterkläder och på med mina egna.
Ut till bilen.
Första lämningen är på fritids. Kl är ca 6.20. Följa Isac ner. (ibland följer pappan)
Lämna av mannen på sitt jobb (eller så går mannen från fritids)
Andra lämningen sker nere på dagis. Klä av tjejerna på var sin avdelning. Pussa lite på dem och prata lite med fröknarna.
Sedan parkera bilen vid jobbet (som ligger intill dagis) och gå in. (kl är nu 6.40)

Jobba hela dagen. Jobbar inom hemtjänsten för de som inte vet. Hjälper de gamla med sådant de inte klarar av själva. Dusch,frukost, lunchvärming, städ, handling osv. Jag trivs så bra med mitt jobb! Önskar ibland bara att man hade mer tid hos var och en...

Kl 16 hämtar jag upp tjejerna först. Sedan upp till fritids och hämtar upp sonen. Där brukar mannen möta upp oss.

Hem, laga mat/värma mat. Slänger i en tvättmaskin.
Se till att sonen gör sin läxa. Förbereda för olika aktiviteter. Ikväll är de innebandy och både Isac och Alice ska spela. Mannen är en av tränarna. Jag byter om till träningskläder jag med och tänker styrketräna medans de andra spelar bandy. Strax före kl 17 lämnar vi av lilltjejen hos mormor och morfar. Hon får vara där medans vi andra rör på oss. ;)

Träna, hämta upp Elina. Hem, duscha barnen. Ge barnen fika.
Duscha själv. Lägga barnen.
Slänger i dagens andra maskin tvätt. Slänger den första i torktumlaren.
Sitter vid datorn ett tag. Läser lite bok. Kikar lite på tv.
Kl 21.30 är jag så trött! (men nöjd över dagen)

En vanlig måndag hemma hos familjen Svanberg! (en måndag då jag jobbar)

Så tillbaka till frågan: Hur sin din vardag ut???

3 kommentarer:

Vendela sa...

Jeeeesus människa - jag är stum av beundran! Dessutom tränar du efter jobbet...ja, jag har inte mycket att komma med om jag jämför mig med dig, och jag som tycker jag har mkt att göra ;-) Hur hinner du/ni med hushållsarbetet?

Kram kram

Nina sa...

Ja snacka om att det verkar va full rulle hos er!
Nu när jag är mammaledig så lunkar vi ju bara på och har det bra hela dagarna. Sällan någon stress och man tar allt som det kommer. Ibland städar men men ibland så skiter man i det ;-)
Lever livet just nu!
Kan tänka mig att vardags stressen snart kommer att infinna sig. Men dagis lämning/hämtning och arbetsliv! Kan då erkänna att jag längtar INTE!!!!

Nina sa...

Ja säg det... Va tusan ska man hitta på??? Har ju iaf 3 månader på polar att jobba. Alltid nått! Hittar jag inget nytt jobb så måste jag väl börja studera. Men det enda jag kan tänka mig är att bli förskole lärare tror jag!
Men vi får väl se. Med tanke på att mikael jobbar borta mycket så kommer jag aldrig börja jobba inom vården! ALDRIG!!!

Kram